söndag 22 mars 2015

Med Jesu hjälp

Igår var det marknadsdag för första gången sedan januari. Jag har varit krasslig hela vintern och bitvis sjukskriven och har helt enkelt tagit ett break från det slitsamma marknadslivet. Men igår var det alltså dags. Jag bakade 200 cupcakes i fredags, vilket är förhållandevis lite, men på grund av den stora konkurrensen det senaste året har min försäljning gått ned och jag har inte kunnat sälja lika mycket bakverk som jag gjorde förr. Den onda marknadsledningen har nämligen släppt in upp till fyra andra cupcakesförsäljare på marknadsdagarna vilket har påverkat allas vår försäljning kraftigt. Lite konkurrens är alltid hälsosamt, men att tävla med så många andra aktörer är bara tröttsamt. Men igår var något annorlunda. Jag behövde inte jobba hälften så hårt som jag vanligtvis måste göra för att bli av med cupcakesen. Det var en kall dag och normalt får jag inte mycket alls sålt när temperaturen är under 8 grader, men igår sålde jag slut på i princip hela lagret till fullpris - något som aldrig händer annars - sista timmen brukar jag sälja ut de sista kakorna till vrakpriser för att bli av med dem.


Efter många år på markanden och tusentals möten med folk från världen över har jag börjat få lätt för att läsa av mina kunder och jag brukar instinktivt veta vilka som är potentiella köpare och vilka som bara är där för att fota och snoka rätt på mina recept och hemligheter. Igår kom dock en grupp med kvinnor i min egen ålder som jag inte kunde få grepp om. De var väldigt trevliga och lugna och visade ett stort intresse för mig som person och vi konverserade om ditt och datt i några minuter och jag nämnde något om att försälningen varit trög den senaste tiden. Helt plötsligt utbrister den ena av kvinnorna: Vi är kristna och ska be till Jesus att han ser till att du får sälja slut på varenda cupcake idag. Vi ska be så hårt vi bara kan för dig och cupcakesen. Du utstrålar Jesus ljus när du står här och ler och pratar med alla, och Jesus älskar dig och vill att du ska få alla bakverk sålda. Är det något mer du vill att vi ber om för dig?" Jag svarade att jag var nöjd så och tackade för deras fina ord. De köpte en cupcake och pratade lite till om Jesus innan de gav sig av. Jag tänkte för mig själv att kanske vore det bättre om Jesus hjälper de krigsdrabbade barnen i Syrien istället för att lägga sina krafter på att en priviligerad västvärldskvinna får sina glittriga bakverk sålda så hon får mer pengar att köpa handväskor för, men Jesu vägar äro outgrundliga, or so I've heard. 


Nedkyld och hungrig som en varg landade jag hemma igen klockan sju på kvällen. Jag slängde mig i duschen för att värma min kalla kropp och bäddade sedan ned mig i soffan och efter ett stort fat med rykande het spagetti och tomatsås började jag räkna dagens inkomster, som visade sig vara ovanligt bra, ja- faktsikt bara ett par hundra pund från decemberintäkterna, som såklart är årets bästa. Vad kunde det här bero på? Jesus? Peter hade kommit och hämtat mig på markanden för att hjälpa mig hem, och han berättade att Lolas (mina största konkurrenter som har en stor marknadsvagn med cupcakes precis i entren på markanden, där de kniper massor av kunder) inte var där idag, Och ingen av de andra cupcakesäljarna heller för den delen. Jag började tänka efter och insåg att jag faktiskt inte sett en enda cupcake på marknaden som inte kom från mitt stånd. Kan det vara så att den hårda konkurrensen helt enkelt eliminerat alla försäljarna och jag nu har MONOPOL på cupcakes? Eller var det bara så att Jesus tog sig en funderare och bestämde sig för att att "Det är Teres tur nu!" Hoppas han minns att "det är Teres tur nu" på onsdag när jag flyger med olyckdrabbade Malaysia Airlines till Australien. 

MVH Ateist
  

5 kommentarer:

  1. Grattis! Usch vad hemskt det lät med Malaysia, inget skrock nu, det kommer gå kanonbra! Vad avundsjuk jag blir, vill med åka till Australien :-) Hoppas ni får det fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D Visst kommer det går bra (intalar jag mig själv) Överlever jag får du läsa om mina äventyr om några veckor här på bloggen ;) Tills dess - so long!

      Radera
  2. Tack för underhållande läsning (som vanligt;-) ).
    Hoppas att du har lyckats knäcka de andra cupcake's-försäljarna så de inte kommer tillbaks igen ;-)
    Hoppas att du får det superbra i Australien:-)
    Kram Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha kära du. Vi hörs när jag är tillbaka. Hälsa alla därhemme! Kraaaaam

      Radera
  3. Kikar nyfiket in och undrar hur det går :-)

    SvaraRadera