måndag 4 augusti 2014

Den PERFEKTA PERFEKTA cookien!


Jag har tidigare på bloggen skrivit om att jag hittat det ultimata receptet på en jordnötssmör-cookie. Sedan dess har jag varit på jakt efter en annan sorts kaka, liknande den som säljs på Euphorium Bakery i Islington där jag jobbar, och som jag frekventerar alldeles för många gånger per vecka. De säljer ganska tunna, stora kakor med mandel och choklad, knapriga i kanterna och sega i mitten. Ni hör ju själva hur beroendeframkallande det låter. Jag har efter mycket efterforskningar lyckats återskapa denna cookie hemma, och nu delar jag receptet med er! Ni bara MÅSTE prova att baka denna cookie. Och det finns inga ursäkter för att låta bli. Ut i koket och sätt igång NU! Receptet ger 30 stora kakor, så du kan bjuda alla du känner, inklusive dina grannar.

Recept

6,5 dl mjöl  
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
300 gram rumsvarmt smö
5 dl socker
2 ekologiska ägg
2 tsk vaniljextrakt
150 gram grovt hackad mandel
150 gram grovt hackad choklad - ta den sort du gillar bäst
1 dl socker att rulla kakorna i 



1. Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjöl, bikarbonat, salt, mandel och choklad i en skål.

2. Vispa 5 dl socker och smöret i en skål - använd gärna hushållsassistent - och vispa tills massan ar ljus och luftig. Tillsätt äggen ett och ett och vispa tills de är väl inkorporerade. Tillsatt sedan vaniljen och till sist mjölblandningen. Blanda Snabbt ihop till en deg (en viktig regel när man bakar kakor ar att aldrig överarbeta kakdegen) och rulla sedan valnötsstora bollar av degen. Doppa bollarna i sockret och lagg sedan på en plåt med bakplatspapper.



3. Baka kakorna i 8 till 10 minuter, tills de är gyllenbruna i kanterna. Låt kakorna svalna i ett par minuter på plåten innan du lägger dem på ett galler for att svalna helt.

4. At minst fem kakor och skölj ned dem med mjölk. Tänk på hur gött du har det och donera en slant till de som inte har det lika förspänt!


XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar