fredag 18 april 2014

Victoria Sponge

Jag ar inte sarskilt fortjust i pasken och jag rentav avskyr langfradagen - det ar alltid en skittrakig dag och allt star still kanns det som. Jag langtar hem till Sverige och har kollat pa den underbara filmen Under Solen for att stilla min langtan. Jag har aven bakat Victoria Sponge - en typisk engelsk kaka med fjaderlatt konsistens (om den ar gjord pa ratt satt) och fylld med sylt eller farska bar och vispad gradde. Namngiven efter drottning Victoria (inte Posh Spice Victoria alltsa) som gillade att ata den till sitt eftermidagsthe (Posh Spice ater nog ingenting till sitt eftermiddagsthe)


Pa landsbygdens marknadsdagar tavlar ofta byns tanter i vem som bakar den basta Victoria Spongen och alla har ett eget hemligt recept. En Victoria Sponge ar dock inte sarksilt svar att gora men det ar viktigt att vispa i sa mycket luft i smeten som mojligt och man maste vakta valdigt noga under graddningen.


En Victoria Sponge behover traditionellt bara fyra ingredienser. Jag har lagt till vaniljessens som femte ingrediens for att liva upp smaken lite. I england koper man fardigblandat "self raising flour" (sjalvjasande mjol) men jag ar osaker pa om det gar att fa tag pa i svenska affarer. Du kan dock enkelt blanda till ditt eget mjol genom att blanda i 2 teskedar bakpulver per 150 gram mjol.

Recept

4 agg
Sjalvjasande mjol
Socker
Rumsvarmt smor
(1-2 tsk vaniljessens)

Satt ugnen pa 180 grader. Vag aggen pa en hushallsvag. Lika mycket som aggen vager, lika mycket ska de ovriga ingredienserna vaga vardera.

Mat upp socker och smor och vispa pa hog hastighet i matberedare eller med elvisp under minst fem minuter, men garna mer - ju langre du vispar desto battre -  massan ska vara fluffig och ha ljusnat nar den ar klar, som pa bilden under.


Tillsatt under vispning aggen, ett och ett. Fortsatt vispa tills massan ar val blandad och har okat i volym. Vand till sist ned det sjalvjasande mjolet med en metallslev eller sked (Overkurs: Metallen gor att luften inte gar ur smeten lika latt som om du skulle anvanda en plastslev).


Fordela smeten mellan tva runda formar, 20cm i diameter, som du klatt med bakplatspapper, alternativt smorat och broat (har du inga sma formar kan du anvanda dig av en storre form och sedan skara kakan vagratt i tva delar) Bred ut smeten med slickepott sa det blir nagotsanar jamnt och gradda i 10 - 20 minuter. Eftersom kakan inte har nagon vatska tillsatt sa graddas den mycket fortare an en vanlig kaka. Den ska vara valdigt ljust graddad med bara lite farg. Lat svalna pa galler i minst en timme innan du dekorerar.


Att vispa gradde ar ett konststycke i sig. Jag har lart mig att perfekt vispad gradde far man genom att tillsatta en knivsudd med bakpulver i gradden och att vispa pa lagsta hastighet. Jag anvande ca 2 dl gradde till min kaka.


Bred ut gradden snyggt och bred sedan ett tjockt lager av din favoritsylt over, eller dekorera med farska skivade jordgubbar. Jag anvander den franska sylten "Bonne Maman" med jordgubbar och smultron i, men vilken jakla sylt som helst gar bra. Mmmmmm - sylt!!!I love it! Lagg over den andra delen av kakan och pudra florsocker over.


Har slutade min kamera samarbeta med dagsljuset, sa nagon snygg bild pa Victoria Spongen i sin helhet blev det inte. Passa pa att njuta av tulpanknippet istallet - mer pask an sa blir det inte i det har hemmet!


Et Voila - inte sarksilt snygg, men om du har gjort den ratt - en sjuhelsikes lacker kaka - lycka till med baket! Och jag ljog forresten forut - jag kom pa att jag HAR en paskrelaterad dekoration harhemma - en liten paskhink i varfarger med lamm och kycklingar pa, och med den bilden sager jag ajoss for idag:



XXX

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar